donderdag 10 mei 2018

4. Verhalen over Oud Baarn "Bakker van de Kuinder"

Veel lezers vinden het leuk om foto's uit de recente geschiedenis van Baarn te bekijken. Dat blijkt uit de vele reacties die we krijgen. Foto's uit de jaren zestig en zeventig uit de vorige eeuw zijn populair. Ik begrijp wel waarom. Veel mensen hebben persoonlijke herinneringen aan die tijd. Nostalgie speelt dan een grote rol. Dat komt waarschijnlijk omdat de tijd toen zo verschrikkelijk anders was dan tegenwoordig. Wat is er mooier dan het bekijken van foto’s uit de jaren zestig en zeventig waarop iemand afgebeeld staat die bezig is met zijn normale dagelijkse bezigheden, kleding uit die tijd en een mooi pand in Baarn op de achtergrond. 

Bakker Hendrik van de Kuinder waarschijnlijk met zijn zoon op de bok


Neem nu deze foto van broodbakker Hendrik van de Kuinder (1887-1968) voor zijn woning aan de Ferdinand Huycklaan nummer 56 in Baarn. Op de bok Hendrik, waarschijnlijk met een zoon, op een paard en wagen waarmee hij brood rondbracht. Achter hem ziet u zijn woning. Een mooi pand toch? Deze woning bestaat nog steeds, maar als u hier nu langs fietst zal het u niet opvallen. De woning is ingrijpend veranderd en witgeschilderd. Bijna onherkenbaar. Bij het kijken naar zo'n mooie oude foto baal ik soms best. Ik zou willen dat ik er meer over kon vertellen. Om te wensen dat ik wat ouder zou zijn en me wat uit dit tijd zou kunnen herinneren gaat wat ver, maar zou het niet leuk zijn als je af en toe eens terug in de tijd zou kunnen gaan? Terug naar 1930 en een wandelingetje door Baarn maken? Eens kijken hoe het er toen allemaal uitzag, je voorouders bezoeken en kijken hoe ze toen leefden? Ja, dat zou toch mooi zijn?

 Hendrik van de Kuinder

Veel kan ik dus niet over deze broodbakker vertellen. Ik zal hier vertellen wat ik weet. Hopelijk kunt u ons meer vertellen zodat ik dit artikel in de toekomst kan uitbreiden. Hendrik van de Kuinder is geboren op 24 september 1887 in Eemnes als zoon van bakker Wiebe van de Kuinder en Rijkje Spelt. Van de Kuinder is een echte Eemnesser familienaam. Generaties Van de Kuinder woonden in Eemnes. Vader Wiebe was dus net als Hendrik bakker en ook opa Frans van de Kuinder was bakker. Je mag dus met een gerust hart zeggen dat het broodbakken Hendrik met de paplepel was ingegoten. Als ik naar het pand op de oude foto's kijk, zie ik volgens mij geen winkel. Was Hendrik van de Kuinder een bakker die alleen brood ventte? Hendrik groeide op in een gezin met veertien kinderen van wie er acht de volwassen leeftijd waren. Het lag voor de hand dat Hendrik en zijn broers in het bakkersbedrijf van hun vader in Eemnes zouden gaan werken. Ik weet dat in ieder geval ook zijn broer Frans en Jan van de Kuinder bakker geworden zijn.
 Bij het plaatsen van de foto van broer Jan van de Kuinder valt met pas op dat de paardenwagen precies dezelfde is als die op de foto met Hendrik van de Kuinder! Haalde Hendrik zijn brood wellicht bij zijn familie in Eemnes en ventte hij dat brood in Baarn? Wie het weet mag het zeggen. Hendrik overleed op 4 november 1968 op 81 jarige leeftijd. Zijn echtgenote Willempje van Setten overleed al in 1942. Zij mocht slechts 50 jaar oud worden. Het echtpaar is begraven op de nieuwe algemene begraafplaats op de Wijkamplaan in Baarn.

Jan van de Kuinder