maandag 25 december 2017

De sloop van Schoonoord en het Baarns familiekwartet, een fantasievolle eindejaarsoverpeinzing

van Ed Vermeulen


U kent natuurlijk de uitdrukking: N.I.M.B oftewel: Not in my backyard (Niet in mijn achtertuin) waarmee de gebruiker ervan in de meeste gevallen probeert zijn of haar ongenoegen aan te geven over hetgeen bij hem of haar in de directe omgeving plaats vindt.

Sloop hoofdgebouw, rechts appartementen Van Galenlaan

De laatste muur
Er gebeuren echter ook dingen in uw of zoals in dit geval mijn achtertuin die een hoger doel dienen: zoals bijvoorbeeld het, door nieuwbouw te realiseren, op termijn verschaffen van de gecombineerde mogelijkheid tot woonruimte en zorg voor onze ’Baarnse’ ouderen die hier op enig moment in hun leven behoefte aan hebben (mogelijk  behoren u en ook ikzelf, niet nu, maar op termijn, tot deze groep).


Winter op de Tromplaan

In de hoop dat u mij nog steeds kunt volgen maak ik u in een viertal foto’s deelgenoot van hetgeen er momenteel in mijn achtertuin aan de Van Heemskerklaan plaatsvindt: de sloop van het voormalige verzorgingshuis Schoonoord gelegen aan de Tromplaan. Deze lang verwachte sloop begon formeel op symbolische wijze op maandag 26 juni 2017, maar de grote klap liet op zich wachten tot in oktober ook de laatste mussen en vleermuizen hun heil elders had gezocht (over de bijna uitgestorven Baarnse blauwgele, langharige, woelmuis heb ik overigens niemand gehoord).

Vermeulen zag dat het goed was
Nu, Kerst 2017, is de kans is groot dat deze vanuit mijn huis gemaakte foto’s nog dit jaar(!) worden opgenomen worden in het prachtige en veel gespeelde Baarn kwartetspel onder het kopje: Sloop Schoonoord. In veel Baarnse huizen zult u dan de vraag kunnen horen:
‘Mag ik van u, Sloop Schoonoord no2: De laatste muur?’  Gevolgd door: ’en ook: no 3,Winter op de Tromplaan. Kwartet!

Tenslotte: dat de naam van het sloopbedrijf gelijk is aan die van uw schrijver mag tot de toevalligheden van het leven gerekend worden.

Ed Vermeulen (1942)












Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter


Bent u geïnspireerd geraakt door dit oud-Baarn verhaal en wilt u zelf eens wat 
schrijven voor onze website? Stuur uw verhaal dan
 per email aan groenegraf.baarn@gmail.com