dinsdag 20 juni 2017

Baarn krijgt sprookjespark

door Eric van der Ent


Vreemd, nooit geweten dat Baarn (Lage Vuursche) een sprookjespark heeft / had. Ik stuitte op dit krantenbericht uit het Algemeen Handelsblad van 13 januari 1967.
Ik ben zelf in 1965 geboren, dus als er inderdaad een sprookjespark in Lage Vuursche is (of was) dan zou ik daar toch herinneringen aan moeten hebben. Ik had er immers de leeftijd voor, maar... het zegt me helemaal niets. Is dit totaal aan mij voorbij gegaan?

In het krantenartikel wordt vermeld dat het park maar liefst 10 ha. groot wordt en dat het ontworpen is door architect ir. N.P.H.J. Roorda van Eysinga uit Delft, in opdracht van de vereniging Utrechtse Heuvelrug. De gemeenteraad van Baarn had het plan in principe al goedgekeurd onder bepaalde voorwaarden met betrekking tot het verkeersvraagstuk.

Anneke Elro op toneel speelt een van de vele sprookjes.

De artistieke leiding zou in handen komen van Anneke Elro. Op Wikipedia vond ik meer informatie over Anneke Elro (1928-2014). Zij heette eigenlijk Johanna Vooijs en was een Nederlandse toneelactrice, werkzaam bij het Rotterdamsch Kindertoneel en Anneke Elro's Jeugdtoneel. Dat zij de artistieke leiding zou krijgen was logisch. Als zesjarige speelde ze al vaak kinderrollen in het sprookjestoneel van haar ouders. Sprookjes vormden een rode draad in haar leven.

Ik kan me niets van een sprookjespark in Lage Vuursche herinneren. In kan ook geen berichten vinden die vermelden dat het plan niet door gaat. Bestaat het park, of heeft het bestaan? Of is het toch in de kiem gesmoord? Hoe zagen deze plannen er uit? Wie het weet mag het zeggen.

Eric van der Ent











Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. 

Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter.

Geïnspireerd geraakt door onze oud Baarn verhalen? 
Kom in aktie en stuur ons uw oud Baarn verhaal!