donderdag 1 september 2016

Tranentrekkende Baarnaar: Herman van Keeken

door Eric van der Ent

Wat muziek met je kan doen, dat is onbeschrijfelijk. Zit u in de put? Vrolijke muziek kan u opmonteren. Bent u in een romantische mood maar uw partner niet? Zet een romantische plaat op en het komt allemaal goed. Maar muziek bepaalt niet alleen mede hoe je je voelt, het doet meer. Sommige platen trekken me direct terug in de tijd. Als ik zo'n plaat hoor ben ik meteen weer die kleine jongen die nog thuis woonde. Ik ruik gewoon weer hoe mijn moeder de spruitjes op het gasfornuis zette terwijl het transistorradiootje in de hoek speelde. Muziek doet dat met je.

Ik heb een bloedhekel aan smartlappen. Ze raken me niet. André Hazes is aan mij niet besteed, sorry Hazes-fans. Toch zijn er twee tranentrekkers die mij recht in het hart grijpen: 'Manuela' van Jacques Herb en 'Pappie loop toch niet zo snel' van Herman van Keeken. Waarom juist die twee nummers mij wel raken weet ik niet. Is het toevallig dat beide hits in 1971 uitkwamen? Ik was toen 6 jaar oud. Was ik toen extra gevoelig voor dat soort muziek? Wie zal het zeggen... Waarschijnlijk vraagt u zich nu af wat dit verhaal doet in een weblog over oud Baarn. Ik zal u het uitleggen.

Regelmatig kunt u genieten van de verhalen van Baarnaar Ed Vermeulen in ons weblog. Waarschijnlijk weet u dat Ed naast zijn activiteiten voor Stichting Groenegraf.nl ook vrijwilliger is bij de Historische Kring Baerne. Vrijwel elke woensdagmiddag is hij te vinden in de oudheidkamer van de HKB om zijn vrijwilligersactiviteiten uit te voeren. Onlangs raakte Ed daar aan de praat met dhr. Ronald van Hessem. Het ging onder andere over de Eemstraat, en terwijl ze zo met elkaar praatten viel het Ed op dat Ronald met het grootste gemak namen van oude bewoners van de Eemstraat kon noemen, en bij veel van die namen wist hij ook nog wat te vertellen. "Schrijf die namen eens op als je wilt", was Ed's voorstel, "dat soort herinneringen zijn goud waard". Ronald beloofde Ed dat hij de namen zou opschrijven en toesturen. Zo gezegd, zo gedaan. Al snel ontving Ed de lijst van Ronald. Natuurlijk weet Ed dat ik ook in informatie over oude Baarnaars geïnteresseerd ben, dus hij deelde de lijst met mij. Inderdaad een kleine goudmijn, maar wat schetst mijn verbazing: in de lijst stond vermeld dat de familie Van Keeken in de Eemstraat heeft gewoond. Dat is nog niet bijzonder, maar wel de opmerking erachter: ouders van Herman van Keeken, ooit bekende zanger! Mijn jeugdheld Herman 'pappie loop toch niet zo snel' van Keeken, zijn ouders woonden in Baarn!

Natuurlijk was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Is Herman van Keeken misschien in Baarn geboren? Google is op zo'n moment je beste vriend, maar tot mijn teleurstelling vond ik op Wikipedia het antwoord. Herman zou volgens Wikipedia in Hilversum geboren zijn.

Dat Herman van Keeken in Hilversum woonde wist ik. Begin jaren zestig had hij al een bescheiden hitje met "Corinna, Corinna". Daarna ging hij door als solo-artiest, maar ook in de bands "The Driftin' Five" en "Speakeasy", maar groot succes bleef uit, totdat Herman de knaller "Pappie loop toch niet zo snel" uitbracht en de Nederlandse hitlijsten bestormde. De rest van de jaren zeventig en tachtig trad hij op met zijn vrouw Anneke Monnereau onder de naam "Herman en Angie", zonder nog echt succes te hebben. Midden jaren zeventig opende hij een winkel in muziekinstrumenten aan het Melkpad in Hilversum. Onze Baarnsche Mondharmonica Vereniging Excelsior huurde regelmatig geluidsapparatuur bij Herman om hun optredens te versterken. Penningmeester (en mijn schoonvader) Karel Jansen nam vaak zijn dochter Anja, tegenwoordig mijn echtgenote, mee om de spullen op te halen. Ze dronken dan steevast een kopje koffie aan de keukentafel bij Herman. Voor Anja natuurlijk een glaasje Ranja. Ze was nog maar een kleine meid.
Mijn schoonvader en mijn echtgenote aan de keukentafel bij Herman van Keeken. Ongelofelijk toch?

Dat hij in Hilversum woonde wist ik dus, maar dat hij in Hilversum geboren zou zijn, dat zat me niet lekker. Na een beetje puzzelen kwam ik erachter dat de ouders van Herman Willem Frederikus van Keeken en Antje Bakker waren, volgens het adresboek van 1948 woonachtig aan Eemstraat 48. Herman is geboren in 1939, ik durfde er geld op te zetten dat hij ook in Baarn geboren is. De Gooi- en Eemlander van 18 augustus 1939 gaf het antwoord. Herman is geboren in Baarn!

Bron: Graftombe.nl
Oud mocht Herman van Keeken niet worden. Hij stierf op in 1995 op 55-jarige leeftijd aan een hersentumor. Hij werd begraven bij zijn moeder op de Noorderbegraafplaats in Hilversum.


Herman mag er dan niet meer zijn, maar zijn muziek blijft. Nog steeds wordt ik geraakt als zijn liedje voobij komt.









En vooruit dan, geniet dan ook nog even van Manuela van Jacques Herb:








De winkel van Joh. van Keeken, naast Kasteel van Antwerpen
Bij het horen van de naam "Van Keeken"  in combinatie met "Baarn" zal er bij u mogelijk nog een belletje gaan rinkelen. Meer dan 50 jaar was in Baarn de heren- en jongensconfectiezaak van Johannes Wilhelmus van Keeken (1880-1976) te vinden. In 1903, hij was toen 23 jaar, opende hij aan de Oosterstraat, waar later radio- en TV handelaar Van den Berg zat, zijn eerste winkel. In 1907 verhuisde hij de winkel naar de Laanstraat. In 1914 ruilde Van Keeken zijn winkel met die van pianohandelaar Gerrit Sijberden. De kleding van Van Keeken hing altijd in de zon. Dat was slecht voor de kleuren, die door de zon verschoten. Hij verhuisde liever naar de schaduwzijde van de Laanstraat. En zo kwam de winkel uiteindelijk op Laanstraat 55 te zitten, naast het "Kasteel van Antwerpen". Daar werd op 5 november 1953 het gouden jubileum gevierd. Pas in 1960, op 80-jarige leeftijd hield Johannes het voor gezien en deed hij de zaak over aan M. Tijssen, die al een aantal jaren als winkelchef bij hem werkzaam was.

In 1905 werd zoon Wilhelmus Frederikus (Willem) van Keeken (1905-1979) geboren. Willem trouwde in 1927 met Antje Bakker. Het echtpaar vestigde zich aan de Eemstraat. U raadt het al. Dit waren de ouders van Herman van Keeken, onze tranentrekkende Baarnaar.

Het huwelijk van de ouders van Herman verliep stroef. Het huwelijk strandde en vader Willem verhuisde naar Hilversum en trouwde met zijn tweede echtgenote R. de Vos. Aan het Achterom bgon hij een kleding zaak genaamd  'Het slimme (of sluwe?) vosje'. Zou die winkel naar zijn tweede echtgenote genoemd zijn? Willem was ook marktkoopman. Moeder Antje bleef in Baarn wonen, in het buurtje Santvoort.


Eric van der Ent
Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter

Update 3-9-2016: Van Erik van der Maal ontvingen we nog een leuk bericht:

In mijn jeugd ben ik vrij lang bevriend met hem geweest. Wij waren van dezelfde leeftijd, en haalden samen veel streken uit. Zo zijn we een keer op het dak van de Ned. Herv. Kerk op de Brink geklommen.
Zijn ouders waren gescheiden (althans woonden gescheiden): zijn vader had een kledingwinkel in het Achterom in Hilversum (Het slimme Vosje) en was ook marktkoopman. Hij had een prachtige grote auto, een De Soto meen ik. En de oudere zuster van Herman (een heel mooie meid, zover ik me kan herinneren) woonde bij pa in het Achterom.
Zijn moeder woonde toen in een van de zijstraten van de Berkenweg (Essenlaan? Beukenlaan?).
Er was toen ook vaak een Hilversums vriendje van Herman bij (heette volgens mij Bennie, en woonde in een zijstraatje van het Achterom). We speelden vaak achter Anna’s Hoeve, daar kon je ook zwemmen in “de meertjes”.  En we bouwden hutten in het Roosterbos. Ik ben ook nog met hem op vakantie geweest, toen logeerden we bij zijn familie in Haarlem, en gingen we elke dag naar het strand.
Herman kon prachtig kunstfluiten, en speelde ook goed op een ukelele.

Later ben ik hem uit het oog verloren. Ik weet nog wel dat hij een opleiding tot etaleur ging volgen.  Nog later werd hij bekend als zanger (ik had toen geen contact meer met hem).  Hij heeft toen ook een winkel geopend in Hilversum, waar hij muziekinstrumenten verkocht.  Ik heb wel eens gehoord dat dat geen commercieel succes was.