maandag 9 mei 2016

Herinneringen aan Santvoort (2), Even voorstellen

door Thea van der Ent-de Ruiter



Ik heb mijn herinneringen aan het wijkje Santvoort voor onze kinderen en kleinkinderen opgeschreven, zodat onze verhalen en belevenissen van de periode toen wij (Dirk en ik) als jong getrouwd span in kwamen wonen bij mijn opoe en opa in hun eigen huisje aan de Elisabethstraat 53.

De Elisabethstraat, inmiddels verdwenen, was te vinden tussen de Zandvoortweg en de Berkenweg. Het maakte, samen met straten als Dijkweg, Johannalaan, Dallaan, Zandvoortlaan, onderdeel uit van het buurtje Santvoort. Van oorsprong heette de Elisabethstraat Hanensteeg. In 1921 verzochten een paar bewoners het college van Burgemeester en Wethouders om de naam Hanensteeg te veranderen in Elisabethstraat. Bij “Hanensteeg” werd aan hanengevechten gedacht en de naam Elisabethstraat zou een mooiere naam zijn. Elisabeth Overeem (1920-2008), was een dochter van Adriaan Overeem en Teuntje nagel. Haar opa Hendrik Nagel bezat verschillende woningen in de Hanensteeg. Zo werd besloten om de Hanensteeg naar de pasgeboren Elisabeth Overeem te vernoemen. In de volksmond bleef de naam Hanensteeg overigens gewoon bestaan. Op de foto is Elisabeth te zien met het straatnaambordje van de straat die naar haar genoemd is.

Frans de Ruiter
De kinderen van nu kunnen zich niet meer voorstellen hoe het leven verliep in die tijd, in zo’n echt arbeidersbuurtje, waar lief en leed nog gedeeld werd. Opoe Gradje Koenen-van Diermen werd geboren op 2 december 1887 in Soest, overleden 7 december 1989. Ze werd dus maar liefst 102 jaar oud. Opa Teus Koenen werd geboren op 24 januari 1882 in Bunschoten en overleed op 4 mei 1973 op 91-jarige leeftijd. Het hele oude buurtje is eind jaren zestig, begin jaren zeventig, afgebroken, maar het toeval wilde dat het huisje van opoe nog bestaat, ook daarnaast het huisje van de familie Luijer, de handel in lompen en metalen (voddenboer) en het dubbele pand van de familie Van den Brakel en familie Witzier zijn gespaard gebleven. Deze panden zijn nu flink verbouwd en dat stukje steeg heet nu Populierenlaan. De nieuwe straten, Elzenlaan en Goudenregenlaan, lopen nu niet meer van de Berkenweg naar de Zandvoortweg, maar dwars eroverheen, van de vroegere Johannalaan naar de kwekerij van Kuijer.

Als opoe of opa jarig waren kwamen de broers en zussen met kinderen (wij ook allemaal). Dan hadden we grote maaltijden. Altijd zoute boontjes die opoe in een grote inmaakpot in de kelder had staan. Toen mijn jongste broertje, Frans de Ruiter, geboren moest worden, moest ik met mijn zussen Wil en Nel bij opoe slapen. Schoorvoetend die enge zolder op! Daar stond een groot eikenhouten bed (dat kraakte!) en dan eerst op de knietjes een avondgebedje en slapen onder de gestikte deken. Ik wist helemaal niet waarom, maar we sliepen goed. En de volgende dag was er een verrassing! We hadden een broertje! Dat was Frans, nummer acht van de rij. Hij is inmiddels met pensioen en nog steeds ‘t jongetje!

Even voorstellen:

Thea van der Ent-de Ruiter
Geboren op 18 juni 1943 in de Dijkweg in Baarn en auteur van dit boekje. Getrouwd met Dirk van der Ent en moeder van drie kinderen: Eric, Marty en Sylvester. Ik ben geboren en getogen in het buurtje Santvoort. Nog steeds woon ik op de plek waar eens het wijkje lag.







Dirk Antonie van der Ent
Geboren op 29 september 1940 in de Sparrenlaan in Baarn. Met hem ben ik getrouwd op 1 juli 1964 en nog steeds delen we lief en leed.  Samen hebben we inmiddels 3 kinderen en 7 kleinkinderen. Dirk is gek op alles wat met flora en fauna te maken heeft.














Gerharda (Gradje) van Diermen (1887-1989) en Teunis (Teus) Koenen (1882-1973)
Dit zijn mijn opoe en opa, de ouders van mijn moeder. Na ons trouwen woonden wij bij hen op zolder in de Elisabethstraat. Veel van de verhalen in dit boekje vonden plaats bij Teus en Gradje thuis. Deze oudjes hebben de eerste fietsen in het straatbeeld zien verschijnen, maar ook de eerste man op de maan zien landen. Geen wonder dat ze de op het laatst de snelle ontwikkelingen niet meer konden bijbenen.








Het gezin De Ruiter - Koenen
Dit is het gezin waarin ik opgegroeid ben. Mijn vader, Willem de Ruiter (1915-2002) werd door zijn kinderen, toen zij het huis uit waren, altijd ‘Vader Willem’ genoemd. Moeder Grietje Koenen (1915-2012) was een dochter van Teus en Gradje Koenen, bij wie we na ons trouwen op zolder gingen wonen. Op de foto staan ook alle kinderen, mijn broers en zussen. van links naar rechts: Mien, Wil, Thea (ikzelf), Frans, Frits, Jan, Gerda en Nel. Aanvankelijk woonde het gezin in de Dijkweg, later verhuisden we naar de Israëlsstraat.


Vader Willem en Grietje, kort na hun trouwen








Dirk Wijnand van der Ent (1915-1976) en Everharda Martina Bouwman (1917-1999)

Dit zijn mijn schoonouders, Dirk en Eva van der Ent. Zij woonden eerst in de Sparrenlaan, waar zoon Dirk geboren is, later in de Snipstraat en uiteindelijk naar de Oosterstraat, naast de fietsenhandel van broer Elbert van der Ent. Vader Dirk was timmerman en stierf al op vrij jonge leeftijd door een val van een steiger. Hij was timmerman van beroep. Het echtpaar kreeg drie kinderen, waarvan Dirk jr. de oudste was. Zijn broers zijn Ton en Marius.




In de volgende aflevering: Een kleine voorgeschiedenis.

Lees deze serie vanaf het begin


Thea van der Ent-de Ruiter














Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter