dinsdag 3 februari 2015

Vastgelegd voor later, Demis Roussos

herinneringen ingehaald door de tijd, het verhaal achter een foto; door Ed Vermeulen


Demis Roussos
15 juni 1946 - 25 januari 2015
Steeds vaker heb ik het gevoel dat mijn herinneringen ingehaald worden door de tijd. Het overkwam me deze week bij lezen van het nieuws over de dood van Demis Roussos, de Griekse zanger van wereldhits als Forever and ever, Goodbye my love goodbye, My friend the wind en vele andere.

Herinneringen aan andere tijden toen mijn dagelijks leven in het teken stond van artiesten en de door hen gemaakte muziek. Of was het eigenlijk meer andersom?

Velen van de lezers van mijn verhalen weten inmiddels dat ik begin 1969 mijn laatste reis bij de Nederlandse Koopvaardij had gemaakt en een nieuwe werkkring bij Philips Phonografische Industrie (PPI) had gevonden. In totaal werkte ik een dertigtal jaren bij onze Baarnse entertaiment-multinational. In deze tijd heb ik de naamsveranderingen van PPI naar Polygram en Phonogram International meegemaakt en natuurlijk ook de overgang van LP naar CD. Mooie jaren! Mijn werkterrein was de wereld, net als bij de Koopvaardij.


Villa Hoog Wolde, ooit het muzikale hart van Baarn. Foto: coll. Stichting Groenegraf.nl

Demis en Ed in diepgaand gesprek
Mijn werkplekken waren op rij: de vleugel van Villa Hoogwolde met uitzicht op de villa’s aan de Amalialaan, het nieuwgebouwde Amaliawolde en de aanbouw van Hoogwolde door ons de ’Houten keet’ genoemd. Hier was de afdeling Populair Repertoire gevestigd, in het dagelijkse spraakgebruik de ’Popafdeling’ genoemd. Weer later heb ik nog een aantal jaren in het aan de Oude Utrechtseweg gelegen Koetshuis gebivakkeerd. Om uiteindelijk te eindigen in de nieuwgebouwde kantoorvilla’s waar nu Universal Music gevestigd. In mijn taakomschrijving was vastgelegd dat ik, samen met een team collega’s, het repertoire van de bij ons onder contract staande artiesten optimaal diende te exploiteren. Naar eer en geweten, dat spreekt vanzelf. In het mij toebedeelde pakket artiesten bevond zich Demis Roussos, de flamboyante Griekse zanger, die na gouden jaren met de groep Aphrodite’s Child nu al weer een aantal jaren met een uiterst succesvolle solocarrière bezig was.

Piet Schellevis, directeur Phonogram
International. Foto coll. HKB
Ik kende zijn repertoire, maar de artiest zelf had ik nog niet persoonlijk ontmoet. Daar kwam verandering in op een dag in april 1978. Demis bracht een bezoek aan het Baarnse hoofdkantoor van Phonogram International. Contractbespreking en het afstemmen van de marketingactiviteiten rond zijn nieuwste album ’Demis Roussos’ (The American Album) met als producer Freddie Perren stonden op het programma.

Er was ook tijd voor meer informeel contact. De ten huize van onze directeur, de altijd artiestgerichte, marketingman Piet Schellevis op de Baarnse Waldeck Pyrmontlaan gemaakte foto getuigt hiervan. De artiest en zijn productmanager kijken elkaar diep in de ogen en zijn in een goed en diepgaand gesprek verwikkeld. Het lijkt alsof Demis zegt: ’Kijk Eddy, zo gaan we het aanpakken!’ En zo geschiedde! Driemaal ging ik met Demis op (promotie)tournee door Europa om even zoveel nieuwe albums, ’Demis Roussos’, ’Universum’ en ’Man of the World’, onder de aandacht te brengen van onze nationale Phonogram maatschappijen.


The American Album                                               Universum                                               Man of the World
       Foto's: Internet
Geweldige tijd! Van Helsinki tot Madrid en van Wenen tot Oslo, we reisden door heel Europa. Ik kreeg een steeds grotere bewondering voor Demis en de manier waarop hij in de diverse landen in velerlei talen de verzamelde pers en ook de eigen Phonogram collega’s toesprak en een ieder op het hart drukte om toch vooral aandacht te besteden aan zijn nieuwste meesterwerk. Demis was naast een rasartiest duidelijk ook een topper in public relations. En daarbij een alleraardigst mens met een warme belangstelling voor de mensen die voor en met hem werkten. Het klikte tussen ons en het voelde als een beginnende vriendschap.


Demis en Florence Warner, 'Lost in Love'
In 1980 bracht Demis, in gezelschap van de charmante Amerikaanse zangeres Florence Warner, opnieuw een bezoek aan Hoog Wolde. Samen hadden ze het mooie nummer ’Lost in Love’ opgenomen, een prachtige cover van de gelijknamige hit van de groep Air Supply. Deze bloedmooie song verscheen op het album ’Man of the World’.










De tijd verstreek, ik kreeg ander werk binnen Polygram: ’we lost touch’ zoals dat heet, maar de zanger was altijd in mijn hart en in mijn verhalen aanwezig. Nu herinneringen, ingehaald door de tijd. Demis Roussos een kleurrijk mens in zwart-wit vastgelegd voor later.










Bedenk bij het lezen van dit verhaaltje en het bekijken van de foto’s dat het gebeurde in het muzikale hart van ons eigen Baarn

Alle foto's Coll. Ed Vermeulen tenzij anders aangegeven.






Ed Vermeulen (1942)