maandag 1 september 2014

Sint Nicolaas... Uit goeie gewoonte

Ik weet dat Zwarte Piet bij veel mensen uit de gratie is. Voor- en tegenstanders gaan nog net niet rollebollend over straat. Is Zwarte Piet voortgekomen uit racisme? Is het niet meer dan een traditioneel figuur in een eeuwenoud volksfeest? De meningen verschillen en de emoties lopen hoog op. Nu gaan er weer geruchten dat Hema Zwarte Piet wil verbannen van hun verpakkingen. Dat zet de voor- en tegenstanders weer recht tegenover elkaar. Midden in de zomer laait de discussie weer hoog op.


Zelf ben ik van bouwjaar 1965. Ik kan me niet herinneren dat er in die tijd getwijfeld werd aan de integriteit van het Sinterklaasfeest of die van de gekleurde collega van Sinterklaas, hoewel deze foto me weer aan het twijfelen brengt of het er allemaal wel zo netjes aan toe ging. Moest Zwarte Piet apart eten? Mocht hij niet bij Sinterklaas en zijn hulp-sinterklazen zitten? Schande!!

In het uitgebreide en rijkgevulde archief van de Historische Kring Baerne is een door Thijmen de Ruig nagelaten fotoalbumpje te vinden. Hierin deze prachtige en vooral historische foto van een ongetwijfeld door Sint Nicolaas georganiseerd diner, waarbij alle aan hem bekende hulp-Sinterklazen aanzaten.
Het menu zal ongetwijfeld bestaan hebben uit overgebleven banketstaven, chocoladeletters en marsepeinen varkentjes. De locatie werd niet vermeld (zou het Astoria kunnen zijn?), wel de de datum: 6 december 1968.
Een afscheidsdiner wellicht van de enige echte Sint Nicolaas voor hij weer naar Spanje vertrok?

Wie herkent één of meerdere Sinterklazen? Wie kan ons meer vertellen over deze gebeurtenis?
Ik ben benieuwd.

Met dank aan Ed Vermeulen en de Historsche Kring Baerne voor de foto.

Eric van der Ent

Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op  Facebook en Twitter