zondag 28 september 2014

De reddende engel

U heeft het vast gemerkt. De afgelopen twee weken ging het mis op de site. Opeens werkte de verschillende zoekmachines die de diverse databases doorzoeken niet meer. En dat was nog niet alles. Ook het plaatsen van berichten, het bewerken van de databases door onze gevalideerde vrijwilligers... het werkte niet meer. U mag gerust weten, de paniek sloeg me om het hart.

Ik heb de site zelf in elkaar gepuzzeld, met hangen en wurgen, maar het werkte. Bijna tien jaar lang. En opeens werkte veel onderdelen van de site niet meer. De oorzaak werd me al wel snel duidelijk. Om het kort uit te leggen: de site is grotendeels geschreven in PHP, een taal om websites te bouwen em om gegevens uit databases te trekken. Zo'n taal evolueert. Het verandert in de loop der tijd. Sommige functies worden toegevoegd andere verdwijnen en sommige functies werken op een andere manier. Eén van de functies die ik veel gebruik op de site werd uitgeschakeld omdat die functies vaak door hackers gebruikt worden om sites te hacken en plat te leggen. Een goede zaak dat je beschermd wordt natuurlijk, maar als je het je allemaal zelf hebt aangeleerd, dan wordt je daar niet echt blij van. Na een paar avonden puzzelen was ik er nog niet uit. Ik kreeg het niet aan de praat.

Nadat ik mijn frustraties op onze facebookpagina geuit had, kreeg ik binnen een uur een berichtje van Bert Breunesse van Breunesse ICT. Hij wilde wel even voor me kijken op vrijwillige basis. Dat liet ik me natuurlijk geen twee keer zeggen en mailde hem de 'probleem'-pagina's. Binnen het uur mailde hij me met de oplossingen voor het probleem en kon ik de pagina's met de problemen aanpassen.
Nog steeds veel werk om al die pagina's te repareren, maar zonder Bert was ik er zeer waarschijnlijk nooit uitgekomen.



Gewapend met een doos gebak, een boekje Baarnaars en Barinezen en een oude plattegrond van Baarn ben ik naar de Beukenlaan getogen waar het kantoor van Breunesse ICT te vinden is. Daar heb ik gezellig met Bert kennis gemaakt en genoten van een lekkere bak koffie.

Bert: ontzettend bedankt voor je hulp, je bent onze reddende engel. Je hebt al aangegeven dat je ons wel wilt helpen als we je nog eens nodig hebt. Van dat aanbod maken we graag gebruikt, al begrijpen we natuurlijk dat je met je eigen ICT bedrijf druk genoeg bent. Nogmaals heel erg bedankt, mede namens de bezoekers en vrijwilligers van groenegraf.nl. De website van Breunesse ICT vindt u hier: http://www.breunesse-ict.nl/

Inmiddels werkt alles weer zoals het moet. Mocht u toch nog problemen ondervinden, laat het dan alstublieft even weten.

Eric van der Ent

Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op  Facebook en Twitter