woensdag 3 september 2014

Bakker Van de Kuinder, Ferd. Huycklaan

Veel van onze bezoekers vinden het leuk om foto's uit de recente geschiedenis van Baarn te bekijken. Foto's uit de jaren zestig en zeventig uit de vorige eeuw zijn populair. Ik begrijp wel waarom. Veel mensen hebben persoonlijke herinneringen aan die tijd. Nostalgie speelt dan een grote rol. Zelf ben ik van bouwjaar 1965, nog net geen vijftig jaar oud. Toch vind ik juist oudere foto's leuker, vooroorlogse foto's vind ik heerlijk om te bekijken. Dat komt waarschijnlijk omdat de tijd toen zo verschrikkelijk anders was dan tegenwoordig. Een foto waarop iemand afgebeeld staat die bezig is met zijn normale dagelijkse bezigheden, kleding uit die tijd en een mooi pand in Baarn op de achtergrond. Prachtig!

Broodbakker Hendrik van de Kuinder in de Ferd. Huyclaan.
Bron foto: collectie dhr. J.G. Prins, Baarn

Ferdinand Huycklaan 56 tegenwoordig.
Bron: GoogleMaps
Neem nu deze foto. Hier ziet u broodbakker Hendrik van de Kuinder (1887-1968) voor zijn woning aan de Ferdinand Huycklaan nummer 56 in Baarn. Op de bok Hendrik, waarschijnlijk met een zoon, op een paard en wagen waarmee hij brood rondbracht. Achter hem ziet u zijn woning. Een mooi pand toch? Deze woning bestaat nog steeds, maar als u hier nu langs fietst zal het u niet opvallen. De woning is ingrijpend veranderd en wit geschilderd. Bijna onherkenbaar.

Bij het kijken naar zo'n mooie oude foto baal ik soms best. Ik zou willen dat ik er meer over kon vertellen. Om te wensen dat ik wat ouder zou zijn en me wat uit dit tijd zou kunnen herinneren gaat wat ver, maar zou het niet leuk zijn als je af en toe eens terug in de tijd zou kunnen gaan? Terug naar 1930 en een wandelingetje door Baarn maken? Eens kijken hoe het er toen allemaal uitzag, je voorouders bezoeken en kijken hoe ze toen leefden? Tja, dat zou toch mooi zijn?

Het huis van Van de Kuinder, Ferd. Huycklaan 56.
Ik weet niet zeker of dit Hendrik van de Kuinder is.
Bron foto: collectie dhr. J.G. Prins, Baarn
Veel kan ik dus niet over deze broodbakker vertellen. Ik zal hier vertellen wat ik weet. Hopelijk kunt u ons meer vertellen zodat ik dit artikel in de toekomst kan uitbreiden.
Hendrik van de Kuinder is geboren op 24 september 1887 in Eemnes als zoon van bakker Wiebe van de Kuinder en Rijkje Spelt. Van de Kuinder is een echte Eemnesser familienaam. Generaties Van de Kuinder woonden in Eemnes. Vader Wiebe was dus net als Hendrik bakker en ook opa Frans van de Kuinder was bakker. Je mag dus met een gerust hart zeggen dat het broodbakken Hendrik met de paplepel was ingegoten.

Als ik naar het pand op de oude foto's kijk, zie ik volgens mij geen winkel. Was Hendrik van de Kuinder een bakker die alleen brood ventte?

Hendrik groeide op in een gezin met veertien kinderen van wie er acht de volwassen leeftijd waren. Het lag voor de hand dat Hendrik en zijn broers in het bakkersbedrijf van hun vader in Eemnes zouden gaan werken. Ik weet dat in ieder geval ook zijn broer Frans en Jan van de Kuinder bakker geworden zijn.


Jan van de Kuinder, broer van Hendrik
Bij het plaatsen van bovenstaande foto van broer Jan van de Kuinder valt met pas op dat de paardenwagen precies dezelfde is als die op de foto met Hendrik van de Kuinder! Was het misschien zo dat Hendrik zijn brood bij zijn familie in Eemnes haalde en in Baarn ventte? Wie het weet mag het zeggen.


Laatste rustplaats Hendrik van de Kuinder
Bron: collectie Stichting Groenegraf.nl
Hendrik overleed op 4 november 1968 op 81 jarige leeftijd. Zijn echtgenote Willempje van Setten overleed al in 1942. Zij mocht slechts 50 jaar oud worden. Het echtpaar is begraven op de nieuwe algemene begraafplaats op de Wijkamplaan in Baarn. Het grafmonument van Hendrik is daar nog steeds te vinden.

Ik ben dus te jong om meer te kunnen vertellen over onze bakker Hendrik van de Kuinder. Daarom roep ik uw hulp in. Weet u meer? Deel de informatie met ons!


Eric van der Ent

Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op  Facebook en Twitter

Reactie 5-9-2014 van dhr. W. Timmer, Ermelo:

Ik vond het leuk om deze foto te zien. Ik weet niet of het dezelfde Bakker Van de Kuinder betreft als die ik goed gekend heb, daarvan weet ik de voornaam niet. Wij (mijn ouders) woonden indertijd in de Javastraat op nr.6 en daar tegenover woonde een bakker Van de Kuinder op nr. 7, die met precies zo'n wagen brood uitventte langs de Baarnse Dijk en in Eembrugge; misschien reed hij nog wel verder, maar dat weet ik niet. Ik dacht dat hij zijn brood in die tijd betrok bij bakkerij Stolp. Ik zie mezelf ook nog bij de overbuurman op de bok zitten met de wiebelende paardenkont voor me toen ik een keer mee mocht rijden tot aan Eembrugge om in de Eem te gaan vissen; zo was Van de Kuinder ook! Ja, dat was een leuke tijd ondanks de narigheid van de bezetting in de oorlogsjaren. Voor zover ik me kan herinneren hadden Van de Kuinder en zijn vrouw twee kinderen, een zoon (ik meen dat hij Bart heette) en een dochter, waarvan ik de naam ben vergeten(Mengsje of zoiets). Van de Kuinder was erg zuinig op zijn voortuin en als bij het voetballen in de straat de bal per ongeluk in die fraaie tuin terechtkwam, mocht je blij zijn als je hem weer terugkreeg. Dat voetballen in de straat kon in die tijd nog, want verkeer was er nauwelijks. We speelden heel vaak op straat, samen met de kinderen Postuma en met Niek Vogel (de jongste broer van mevrouw Hartog-Vogel, de vrouw van jonge Gijs Hartog).


Nou moet ik toch maar gaan stoppen, Eric; anders blijf ik schrijven over al die herinneringen van vroeger. Een hartelijke groet en veel succes verder met het opdiepen van verhalen en personen van Oud Baarn

Reactie 15-9-2014 van mevr. C. van de Pol, Baarn

Even een reaktie op het stukje van de fam.van de Kuinder. Het is enig om te lezen en Jan kent de familie familie! Dhr Wiebe v.d Kuinder is Kerst jongstleden overleden en zijn vrouw Wies vd.Kuinder-v.d Wiel [geb.Amersfoort] hebben jaren gewoond op Ferd.Huijcklaan 56 Baarn, 4 kinderen daar geboren en zijn toen verhuisd naar Prof.Drionlaan [toen er nieuwbouw was] 35 jaar daar gewoond, 1,5 jr Laanstraat flat naast Blokker en daarna verhuisd naar Schoonoord, waar mw.vd.Kuinder nog woont! Wij spreken haar geregeld en ik weet niet of jou dat bekend was dat zij er nog woont! Jan zat vaak met Wiebe te praten over Eemnes. En inderdaad werd er brood opgehaald uit Eemnes waar de Bakkerij stond op de Wakkerendijk. Jan heeft vanmiddag al mw.vd.Kuinder gesproken en zij vond het enig dat het stukje geschreven is. Zij wist het niet. Nou Eric dit wilde ik je vertellen, maar misschien wist je het al.