donderdag 7 augustus 2014

De 1e gemotoriseerde brandweerwagen van Baarn


De A-Ford na de restauratie
Aankoop en stalling
Het Baarnse gemeentebestuur besloot op 29 mei 1931 tot aankoop van de eerste gemotoriseerde brandweerwagen van Baarn. Het werd een AA-Ford met een opbouw van de toenmalige N.V. Brandspuitenfabriek A. Bikkers & Zn. te Rotterdam voor de somma van f 4.885. De A-Ford was bij aankoop in 1931 voorzien van het kenteken L-21793. De ‘L’ was het herkenningsteken voor de provincie Utrecht. Op 31 december 1952 werd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer het kenteken gewijzigd in NJ-22-32 en werd de wagen voorzien van een linnen kentekenbewijs.

De A-Ford werd vervangen door een modernere brandweerwagen
In 1955 besloot het gemeentebestuur van Baarn de A-Ford, die in Baarn bij diverse grote branden was ingezet, te vervangen door een nieuwe, modernere brandweerwagen van het merk Austin, voorzien van het kenteken PF-76-31. In 1955 werd de A-Ford ter beschikking gesteld van de vrijwillige brandweer te Lage Vuursche, waar hij dienst heeft gedaan tot 1960. In 1959 besloot het gemeentebestuur van Baarn een nieuwe brandweerwagen van het merk Austin voor Lage Vuursche aan te schaffen, voorzien van het kenteken TB-56-09.

De A-Ford werd verkocht
In 1960 werd de A-Ford verkocht en ging dienst doen als bedrijfsbrandweerwagen bij Mercurius, de bekende golfkartonfabriek te Soest. In augustus 1976 wist de personeelsvereniging van de Baarnse vrijwillige brandweer de A-Ford opnieuw in het bezit van de vereniging te krijgen. Nog steeds is de Baarse brandweer eigenaar van deze historische wagen.



De A-Ford voor de restauratie
Acties voor het behoud van de A-Ford
Op 20 oktober 1978 startte de brandweer diverse acties om de A-Ford te behouden voor het nageslacht. Op een speciaal gironummer voor de restauratie werd het geld gestort dat door collectes en inzamelingen bijeen was gebracht. In totaal werd er bijna f 20.000 besteed aan de restauratie. Ruim tweeënhalf jaar lang gingen vrijwilligers aan het werk onder leiding van Leen Bakker. Ze begonnen met zeven krachten, van wie na ongeveer een jaar alleen Leen Bakker en Bert Witteveen overbleven. Zij kregen later versterking van Jos Bolwerk, Jan Staal jr. en Boudewijn van de Berg. De gehele restauratie was puur handwerk. Alleen het spuitwerk (rood) is verricht door het autospuitbedrijf van Dick Bos in Baarn.


Ook het oude wapen van Baarn heeft
Leen Bakker met de hand op de
deuren geschilderd.


Het onderstel van de A-Ford samen met de
bluspomp en het stuur werd gespoten in de
oude brandweerkazerne









 





De historische brandweerwagen maakt diverse ritten
De eerste proefrit, op 29 maart 1981, ging naar Laren. Diverse malen heeft de A-Ford al dienst gedaan als trouwauto, bij Johan van der Linden, Bert Witteveen, Ronald van Luneschlorf, Harry Tolboom (brandweer Soest) en Wim de Wilde.
Intocht Sinterklaas 2013





Intocht van Sinterklaas







Vanaf 1982 tot heden rijdt de A-Ford jaarlijks mee met de intocht van Sinterklaas in Baarn. De wagen vervoert achterop dan zo’n 450 kilogram pepernoten die worden verdeeld onder de zwarte ‘loop’-pieten die ze weer uitdelen aan de kinderen.




Mr. Pieter van Vollenhoven en de A-Ford

Amsterdam Opening Internationale tentoonstelling 1983
(v.l.n.r.) Burgemeester Polak, Jan Staal sr., mr. Pieter van
Vollenhoven  en Leen Bakker




Op dinsdag 3 mei 1983 werd de internationale tentoonstelling en brandweer-congres, in Amsterdam, geopend door mr. Pieter van Vollenhoven. Gehuld in een antiek brandweerkostuum en vergezeld door burgemeester Polak van Amsterdam, de heren Jan Staal sr., Leen Bakker en de A-Ford verrichtte hij de opening van deze internationale gebeurtenis door het openen van een afsluiter, waardoor nabij de ingang van de RAI een enorme waterfontein ontstond. Mr. Pieter van Vollenhoven was zeer geïnteresseerd in de A-Ford.

 



Schooltelevisie en de A-Ford
Op zondag 21 oktober 1984 vonden in Hilversum opnamen plaats voor de schooltelevisie. Het programma, dat Alles over verkeer heette, handelde over spookrijden. We moesten met de A-Ford vanuit de kant van Vreeland de rotonde oprijden met als ‘passagiers’ (familie Knots) en Louis Derby (musicus). Vanaf Hilversum kwam een Suzuki-jeep met Berdien Stenberg (fluitiste) en Piet Hendriks (ome Piet van Sesamstraat) die een ‘dief’ achtervolgden als spookrijders op ons af. Op maandag 18 maart 1985 werd het programma uitgezonden.
Tina Turner, David Bowie en de A-Ford
Joop van den Ende kwam mede op verzoek van Nicky Nichols van de mgmm-studio’s in Londen met de vraag of zij de A-Ford vier dagen lang mochten huren voor het maken van een tv-spot voor Pepsi Cola.
Op 12 mei 1987 arriveerde de wagen bij de televisiestudio in Aalsmeer. Het bleek dat Tina Turner en David Bowie deze studio van Joop van den Ende hadden uitgekozen om een televisiespot voor Pepsi Cola op te nemen. De spot ging ongeveer twintig seconden duren.Het werd een groots gemonteerde reclamefilm, die zeker een paar miljoen gulden heef gekost aan productie en gages.

Er was een enorm groot decor gebouwd van een straat in Amerika, want in dat land speelde de spot zich af, en ook een interieur van de uitvinder van Pepsi Cola. David Bowie vertolkte deze man op zijn eigen wijze. De A-Ford stond in de ‘Amerikaanse brandweergarage’ in die nagebouwde straat met zijn neus net buiten de garagedeur opgesteld.

 

Het boek over de Brandweer van Baarn "Waarom Redden"  is te koop voor een klein prijsje (€ 8,00). Kijk in onze webwinkel
Het Boek "Waarom Redden"






 


Geplaatst door L.J.A.Bakker oud korpslid van Brandweer Baarn

http://www.grijsvuur.nl
http://knipselsuitkranten.nl

http://ljabakker.magix.net/website#Startpagina









Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter