zaterdag 1 februari 2014

Even voorstellen

Sinds 2005 kunnen onze bezoekers al genieten van de activiteiten van Stichting Groenegraf.nl. Aanvankelijk was op de site alleen wat stamboominformatie te vinden, maar al snel breidde de site zich uit groeide het aanbod van informatie en beeldmateriaal over de geschiedenis van Baarn en zijn oude bewoners. Ik hoef jullie geloof ik niet meer uit te leggen waar we ons zo mee bezig houden. Ik denk dat jullie dat inmiddels wel weten.

Met het 'groeien' van de site steeg ook de hoeveelheid werk dat gepaard gaat met het onderhoud van de site en het verwerken van reacties van bezoekers. Momenteel ontvang ik ongeveer vijftig e-mails per dag. De inhoud van die e-mails varieert van enthousiaste feedback op inhoud tot het verzoek om het verzorgen van grote uitzoekklussen met betrekking tot de geschiedenis van Baarn.

Jullie begrijpen dat het voor mij alleen ondoenbaar is geworden om het allemaal in mijn eentje bol te werken. Overdag een 'gewone' baan en in de vrije tijd het werken voor Groenegraf. Dan is de beschibare tijd beperkt. Vandaar dat ik begin dit jaar op zoek ben gegaan naar vrijwilligers die me kunnen helpen met scannen van beeldmateriaal en vewerken van informatie in onze databases. Dat ging goed, alleen groeide het aangeboden informatiemateriaal nog sneller als eerst en daarmee ook het aantal reacties en verzoekjes. Vorige week plaatste ik daarom een noodkreet in dit weblog. Er moet iets gebeuren waardoor ik greep kan krijgen op de emailfile in mijn mailbox. Gelukkig kreeg ik een berichtje van Karla Roskamp die aanbood om mij te helpen met het verwerken van reacties, aanvullingen en correcties. Afgelopen zondag hebben we samen overleg gehad hoe we dit vorm zouden kunnen geven. Besloten is dat Karla het beheer van de database 'Begraven in het Eemland' op zich zal nemen. Berichtjes, aanvullingen, correcties die betrekking hebben op deze database zullen dus vanaf nu door haar verwerkt worden. Een aantal vrijwilligers werken actief aan deze database door het toevoegen van nieuwe gegevens uit overlijdensberichten, bidprentjes, rouwkaarten etc. Karla zal vanaf nu ook eerste aanspreekpunt voor deze vrijwilligers worden.

Ook op redactioneel vlak hebben jullie de afgelopen tijd kunnen merken dat ik ondersteuning krijg van een aantal nieuwe medewerkers. Zo zijn er al een flink aantal bijdragen geleverd door Leen Bakker. Leen is oud-korpslid van de Baarnse brandweer en kan prachtig vertellen over branden in Baarn en over het korps zelf. Een aantal verhalen van zijn hand hebben jullie al kunnen lezen in ons weblog. Maar hij beperkt zich niet tot branden, hij snijdt ook andere onderwerpen aan die betrekking hebben op oud Baarn. Karla Roskamp heeft onlangs een verhaal over apotheek Julius geschreven dat in ons weblog te vinden is. In de toekomst zal zij hopelijk meer schrijven voor ons blog. Natuurlijk blijf ik ook mijn eigen bijdrage leveren aan de inhoud van de site en ons weblog.


Eric van der EntKarla RoskampLeen Bakker
Eric van der Ent
Email Eric
Karla Roskamp
Leen Bakker



Oprichter en voorzitter van Stichting Groenegraf.nl. Eric draagt zorg voor het onderhoud van de site en is eindverantwoordelijk voor de inhoud.
Karla zorgt voor de administratieve ondersteuning. Samen met Eric is zij aanspreekpunt voor bezoekers die aanvullingen of correcties hebben op de inhoud van de site. Daarnaast onderhoudt zij de database 'Begraven in het Eemland' en schrijft ze verhalen over oud Baarn in ons weblog.
Leen heeft al vele verhalen over oud Baarn geschreven voor ons weblog. Zijn specialiteit is 'branden in Baarn'. Als oud-korpslid van de brandweer Baarn kan hij daarover als geen ander vertellen, maar hij snijdt ook andere onderwerpen over oud Baarn aan.


Door de hulp van Karla, en Leen kan de site blijven groeien en de inhoud steeds met interessante gegevens aangevuld worden. Met name door Karla zal ook op het administratieve vlak voor mij verlichting komen waardoor ik mij kan blijven richten op het werken op de site en het bezoeken van oude Baarnaars voor het scannen van foto's en optekenen van oude verhalen.
Ik benadruk nog even dat naast dit 'redactieteam' nog vele bezoekers belangrijke bijdragen leveren aan de inhoud op de site. Op de hoofdpagina van Groenegraf.nl is een lange (niet complete) lijst met namen van vrijwilligers te vinden, die hebben geholpen door het sturen van informatie en beeldmateriaal. Natuurlijk hoop ik dat zij dat in de toekomst ook blijven doen en dat we nog vele vrijwilligers mogen begroeten.

Eric van der Ent
Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op  Facebook en Twitter