maandag 17 juni 2013

Lege etalages in Baarn

Valt het u ook op? De crisis slaat ook in Baarn toe. De middenstand heeft het moeilijk, omdat we het allemaal wat minder breed hebben. De vaste lasten van die winkeliers in Baarn gaan gewoon door. De huur en hypotheek gaan gewoon door en de kachel moet roken niet waar?

Het gaat allemaal moeilijker. Krijg mensen nog maar eens van de bank om hun inkopen in een 'normale' winkel te doen. Natuurlijk het is online allemaal lekker makkelijk en vaak ook nog wat goedkoper, maar ik zie het er nog van komen dat straks een groot gedeelte van onze winkelstraten leeg staat. Er wordt nu al voorspeld dat in de middelgrote steden de leegstand na de vakantie oploopt tot 30%!

In een krantenartikel vandaag in de Baarnsche Courant kondigt Filmclub Baarn aan dat hij er ook mee gaat stoppen. De grote kabelaars bieden veel films aan via Film on Demand of interactieve TV. Met een druk op de knop krijg je de nieuwste films in je huiskamer. De jeugd gaat sowieso al niet meer naar de videotheek. Die download zijn film wel op de één of andere illegale site en betaalt daar helemaal niets voor. Eigenaar Meino moet de pijp aan Maarten geven, en hij is de zoveelste die dat moet doen. Ik ben nog zo'n eigenwijze Baarnaar. Ook ik heb Interactieve TV, maar ik fiets tien keer liever in de regen naar Filmclub Baarn als dat ik ook maar één kwartje aan die grote kabelaar uitgeef. Die redden zich wel. Maar helaas, nu hebben ze toch gewonnen. In Baarn is geen videotheek meer te vinden, dus ik zal straks wel moeten huren via mijn kabelaar. Met pijn in het hart.

Het is vechten tegen de bierkaai. Mensen worden steeds luier en de lokale ondernemer wordt er de dupe van. Wat moeten ze doen? Ook een online shop openen? Maar heeft het dan nog zin om je winkel aan te houden? Die kost immers ook een hoop geld. Winkeliers zijn creatief. Ze verzinnen allerlei nevenactiviteiten of bieden hun specialiteiten ook bij de lokale supermarkt aan. Dat zijn goede ideën natuurlijk. Het belangrijkste is dat de crisis snel voorbij gaat. Het geld moet weer rollen, het vertrouwen van de consument moet weer terug komen. Maar vooral: de Baarnaar moet zich gaan beseffen, dat als hij alles maar online gaat kopen, dat we binnen afzienbare tijd geen winkelcentrum meer hebben. Juist in deze tijd moeten we ons realiseren dat die lokale winkelier het moeilijk heeft. Ga lekker winkelen in ons gezellige dorp en drink dan eens een lekker kopje koffie, misschien zelfs met een gebakje, bij onze lokale koffietent. Het is gezellig en het dient ook nog een goed doel, namelijk het behoud van ons mooie winkelcentrum.

Tja, ze noemen het de vooruitgang, maar eigenlijk is het toch een achteruitgang? Kijk eens om je heen in de winkelstraten. Veel lege winkels, panden te huur en te koop, lege etalages, je wordt er niet vrolijk van. Ik vind dat we in ieder geval moeten beginnen met het vullen van die etalages. Stel ze beschikbaar aan jonge beginnende kunstenaars die hun werk willen tonen, laat hobbyisten de etalages vullen met hun creaties. Ik zou zo'n etalage maar wat graag willen decoreren met mooie foto's van oud Baarn, of met één of ander thema uit de geschiedenis van Baarn. Als een winkeleigenaar dat leuk zou vinden, dan is een mailtje of belletje voldoende. Ik zorg (gratis natuurlijk) voor een mooie etalage en is het pand verkocht of verhuurd aan een nieuwe eigenaar, dan haal ik de etalage de dag erna weer leeg. Op die manier kan ik onze activiteiten promoten en de bezoeker aan de winkelstraten hebben wat om te bekijken tijdens hun bezoek aan ons mooie centrum. Natuurlijk kan ik dit ook voor bestaande winkeliers doen. Een hoekje in een etalage of een hoekje in de winkel tot mini-oud-Baarn-museum omtoveren. Ik denk dat het geïnteresseerden trekt, en wij kunnen ons zo ook wat promoten.

Geïnteresseerd? Mail: groenegraf.baarn@gmail.com of bel 035-5420804.

Zo, en nu allemaal weer boodschappen doen in ons dorp. Uit die computer!

Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op  Facebook en Twitter