zondag 1 juli 2012

Treinkaartje uit het analoge tijdperk

Regelmatig struin ik marktplaats.nl en qoop.nl af op zoek naar leuke krantenknipsels of oude foto's die betrekking hebben op Baarn. Vandaag deed ik dat ook en plotseling viel mijn oog op deze afbeeldingen.


Gelijk dacht ik tjonge, hoelang is het geleden dat ik zoiets in mijn handen had, maar een beetje googlen leerde me dat het eigenlijk nog niet eens zo lang geleden was! Dit soort kartonnen kaartjes werd nog gebruikt tot 1982. Het laatste kartonnen kaartje is dus zo'n 30 jaar geleden uitgegeven. Daarna kwamen die slappe papieren vodjes en binnenkort komt ook daaraan een een eind. Nu is het nog mogelijk om losse kaartjes te kopen, maar straks moeten we met z'n allen overstappen op de OV-Chipkaart.

Toch had dat wel wat, zo'n kartonnen kaartje. De conducteur controleerde het kaartje in de trein en met zijn kniptang maakte hij een gaatje in het kaartje. Hij mikte daarbij op de "H" voor de heenreis of de "T" voor de terugreis.
Het hierboven afgebeelde kaartje kostte f 8,75 (dat is omgerekend € 3,98). Voor de aardigheid heb ik even gekeken wat zo'n retourtje vandaag de dag kost: € 12,80). Het kaartje is dus gemiddeld ruim 4% per jaar duurder geworden.


Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter.