donderdag 14 juni 2012

Onbekende Baarnaar gesneuveld in de oorlog?

Vlak voor dodenherdenking plaatste ik een stukje in ons blog over verzetsstrijder Bert Kleisen die in de tweede wereldoorlog verraden werd en gefusilleerd op de Waalsdorpervlakte door de Duitsers. Op dat bericht kregen we een reactie van mevr. C.W.H. Guillaume-Spil. Zij schreef ons het volgende:

"Mijn vader Hendrik Spil was een goede vriend van Bert Kleisen. Zelf zat hij niet in het verzet maar wist wel veel, zo vertelde de zus van mijn moeder, mevr. P. van Schaffelaar-Schagen.
Ik heb de foto die jullie in jullie blog geplaatst hebben ook. Ik heb ook nog een foto van (waarschijnlijk) een vriend die ook omgekomen is. Mijn vader sprak altijd over Bert Kleisen en nog een vriend. Helaas ben ik de naam van die vriend vergeten, maar waarschijnlijk is hij de persoon op deze foto. Deze foto is in Hilversum gemaakt bij Jan Vorstelman. Als jullie de foto willen plaatsen komen we er misschien achter wie hij is."


Tot zover het berichtje van mevr. Guillaume-Spil. Als deze persoon een Baarnaar is, en omgekomen in de oorlog, dan ligt het voor de hand dat zijn naam vermeld is op het bevrijdingsmonument op het Stationsplein in Baarn. Ik plaats hier een foto van het plaquette met de namen van omgekomen Baarnaars. Bij deze namen ging bij mevr. Guillaume geen belletje rinkelen maar misschien bij u?



Natuurlijk hoop ik dat u ons kunt vertellen wie de persoon op de foto is. Misschien komt er dan nog meer informatie over hem los. Wie helpt?


Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter.