zondag 19 maart 2017

Enkele kleinkinderen komen weer in de familie

door Bert Prinsen


Jan Prinsen (1871-1960)
In de eerste helft van de vorige eeuw schilderde Jan Prinsen (1871-1960) in Baarn. Overdag schilderde hij huizen en rijtuigen van rijke Baarnaars. In zijn avonduren en na zijn pensionering ook overdag schilderde hij vele landschappen in en rond Baarn. Daar maakte hij een zekere naam mee. Gevolg was dat hij schilderijen verkocht aan mensen in Baarn en daarbuiten. In de tijd dat het buitenschilderwerk in de winter weinig was, betekende de verkoop van zijn schilderijen een welkome aanvulling van het gezinsinkomen.

Dat is nu al heel wat jaren geleden. Zijn schilderijen werden doorgegeven aan kinderen en kleinkinderen van de toenmalige Baarnse kopers. Ook verscheen via het Stichting Groenegraf.nl een artikel over hem en zijn schilderkunst. Dat had een onverwacht resultaat. Nadat ik het artikel schreef werd ik, kleinzoon Bert Prinsen, geregeld benaderd door bezitters van schilderijen van J. Prinsen met de vraag of ik familie ben van deze J. Prinsen en of ik geïnteresseerd ben in koop of cadeau geven van schilderijen van mijn grootvader. De mensen gaan kleiner wonen en de schilderijen hebben dan soms geen plaats meer.


Zo ben ik als kleinzoon in het bezit gekomen van enkele zeer vroege werken van Jan Prinsen, die tot dusver onbekend waren en enkele houtskooltekeningen. Het hoeft mogelijk geen betoog hoe ingenomen ik ben met deze kansen om meer van mijn grootvaders schilderijen te bezien en soms over te nemen. Als het ware komen enkele kleinkinderen thuis binnen de familie en hangen nu samen met de andere Prinsen-kleinkinderen aan de muren van familieleden.


Stichting Groenegraf.nl heeft daar bij dat thuiskomen een belangrijke rol gespeeld. Dank. Wie weet, lukt nog eens om een tentoonstelling te organiseren over deze kleurrijke Baarnaar Jan Prinsen uit het eerste deel van die vorige eeuw.
Van dat aanbod maak ik dankbaar gebruik.

Bert Prinsen














Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. 

Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter.

Geïnspireerd geraakt door onze oud Baarn verhalen? 
Kom in aktie en stuur ons uw oud Baarn verhaal!