zaterdag 8 februari 2014

Help mee met het plaatsen van foto's van oude Baarnse middenstanders op de site

De afgelopen maanden ben ik op zoek geweest naar manieren om vrijwilligers te kunnen laten meehelpen aan het werken en onderhoud op de site. De hoeveelheid werk die de site met zich meebrengt was voor mij alleen niet meer te behappen. Onlangs stelde ik u al een aantal nieuwe collega's voor die mij werk uit handen nemen. Naast die collega's hebben we nog een groep vrijwilligers die helpen met scannen van beeldmateriaal en invoeren van data in onze databases. Mede hierdoor groeit de database 'Begraven en gecremeerd' gestaag. De gegevens van vele overlijdensberichten worden op dit moment door onze vrijwilligers in de database ingevoerd.

Eén van de honderden oude foto's die op de site moet worden toegevoegd. Dit is groentehandelaar Kraaij op de hoek Laanstraat - Teding van Berkhoutstraat.
Om dit allemaal mogelijk te maken was het nodig dat onze vrijwilligers toegang krijgen tot gegevens en beeldmateriaal waar ik in het verleden alleen toegang toe had. Hiervoor hebben we nu een 'harde schijf' ter beschikking die via internet voor onze vrijwilligers toegankelijk is. Natuurlijk afgeschermd met wachtwoord. Na een paar weken testen blijkt dat dit allemaal prima werkt en heb ik besloten om ook de database "Baarnse Middenstand" door vrijwilligers te laten bewerken. Als jullie onze facebookpagina af en toe volgen zien jullie dat we over een enorme hoeveelheid oude foto's van Baarnse winkels en bedrijven beschikken. Die foto's plaats ik regelmatig op onze facebookpagina, maar na een paar weken verdwijnen die natuurlijk in de donkere spelonken van het internet en kan niemand die foto's meer terug vinden. Het wordt dus tijd om deze foto's ook op onze 'normale' website beschikbaar komen, zodat de foto's ook in de toekomst op een gemakkelijke manier weer kunnen worden gevonden door bezoekers die dat willen.

Dat plaatsen van die foto's is een hele hoop werk en ik hoop dat u daarbij wilt helpen. Het is niet moeilijk. Als u zich opgeeft als vrijwilliger krijgt u van mij instructies hoe u toegang krijgt tot de schijf met foto's die op de site moeten komen. Via de website kunt u daarna de gegevens over de betreffende bedrijven invoeren via een invultabelletje, zoals hiernaast is weergegeven. Daarna vult u een 'pincode' in, die wij aan u verstrekt hebben en verstuurt u de gegevens naar onze server. De gegevens worden daarna direct zichtbaar op de site.

Het maakt niet uit hoeveel foto's u verwerkt. Heeft u geen zin of tijd meer, dan houdt u gewoon op. Vindt u het leuk om te helpen? Stuur dan een mailtje aan: groenegraf.baarn@gmail.com. Uiteraard mogen ook de vrijwilligers die al met andere activiteiten helpen zich aanmelden.