zaterdag 25 mei 2013

Muziekgroepen in Baarn

Bij het woord muziekgroepen denkt u misschien aan muziekverenigingen zoals Crescendo, Excelsior, Concordia Voorwaarts etc., maar ik dit stukje wil ik het eens over muziekgroepen in kleiner verband hebben. Die waren er natuurlijk ook. Dit keer eens wat bandjes en groepen uit Baarn. Mooie foto's, maar veel onduidelijkheden. Helpt u mee om meer informatie over deze groepen te vinden?
Een groep violisten uit Baarn, midden vooraan Aantje van der Horst.

De eerste foto is een groepje violisten. De foto heb ik mogen ontvangen van dhr. F.J. Lammers uit Baarn. Hij kon me vertellen dat de dame midden vooraan Aantje van der Horst is, de zus van zijn moeder Elisabeth van der Horst. Aantje is geboren op 19 januari 1905 in Baarn als dochter van schoenmaker Willem van der Horst en Francina Maria Snijder. Wie de overige personen op deze foto zijn weet ik helaas (nog) niet. De foto is naar schatting rond 1923/1924 gemaakt. Deze groep trad met enige regelmaat op in de Pauluskerk op de Brink in Baarn. Kunt u ons meer vertellen, aarzel dan niet om contact op te nemen.

De Olijke Piemels met accordeonist Willem Jan Hendrik Boom.
Ook van deze groep weet ik niet veel. Alleen de naam van de accordeonist is bekend: Willem Jan Hendrik Boom. Hij was getrouwd met Teuntje (Tiny) Camper. De foto is gemaakt op 9 november 1939, kort voor de oorlog dus. De heren staan ook in legertenue. Naar de naam van de band hoeven we niet te vragen, die staat op het bordje voor Willem: 'De Olijke Piemels'. Vreemde naam, dat wel! De overige personen zijn mij onbekend, dus ook bij deze foto wordt uw hulp gevraagd.

De Tigerband.

Deze foto ontving ik van dhr. C.P.G.M. van Dijk uit Baarn. Over de naam van deze band bestaat ook geen verwarring wat die is duidelijk te zien op de foto: 'De Tigerband'. De foto moet rond 1940 gemaakt zijn. De personen zijn van links naar rechts: Johnny Weusthof, Antonius Maria (Ton) van Dijk (1921-1985), oom van de inzender, Adrianus Maria Alphonsus (Ad) van Dijk (1924-1979), vader van de inzender, Jan Schoones en Ed van Oostrum.

Johannes Gerrit (Jan) van de Pol en Hendrik (Henk) Mooij.
Bovenstaande foto heb ik ontvangen van mevr. C.J.M. van de Pol uit Baarn. Op de foto staat haar vader afgebeeld, de accordeonist Johannes Gerrit (Jan) van de Pol (1910-1994), zoon van Evert van de Pol en Cornelia Camper. Jan was een bekend gezicht in Baarn. Hij speelde in verschillende groepen zijn vingers blauw op bruiloften en partijen. Op deze foto staat hij samen met Hendrik (Henk) Mooij (1916-1988), zoon van Elbert Mooij en Lina Bast. Allebei de accordonisten waren rasechte Barinezen.

Bartholomeus (Bart) Kooij en Willem Radstok.

Nog twee bekende Baarnse gezichten: Bartholomeus (Bart) Kooij (1920-2012) op drums, zoon van Peter Kooij en Johanna de Ruiter, en op accordeon Willem Radstok (1925-1965), zoon van Willem Abraham Radstok en Hillegonda Bout. Bart was kapper en had zijn zaak aan de Lindenlaan in Baarn. Zijn zoon heeft daar nog steeds een kapperszaak. Bart en Willem waren ook actief in het schnabbelcircuit, bruiloften en partijen. Naast muziekmaken wilde Willem Radstok het publiek ook wel op andere wijze entertainen. Een van bekende trucs was het balanceren van een fiets op zijn kin, tot grote hilariteit van het verbaasde publiek.

Zomaar een greep uit de muziekbandjes uit het verleden van Baarn. Heeft u ook nog foto's van dit soort groepen en bands, stuur ze alstublieft toe. Misschien zijn er zelfs nog geluidsopnamen beschikbaar? Laat het ons weten alstublieft.


Update 26-5-2013

Bianca de Ruyter tipte ons dat we de meest succesvolle band uit Baarn uit de jaren zestig vergeten zijn: Les Baroques.



Update 4-6-2013
Ik ontving een berichtje van mevr. Hélène Koops. Zij schreef:

Het artikel muziekgroepen in Baarn noemt een goede vriend (Bart Kooij) van mijn grootvader (Jan Willem Koops 19-12-1912 - 7-12-1997).
Mijn opa heeft in veel bandjes en in de fanfare gespeeld (#51 in http://www.groenegraf.nl/fotodetail.php?id=688). Bijgevoegd foto's van twee van de bandjes waarin hij de saxofoon speelde. Helaas heb ik geen info over de andere bandleden.


The Westboys, rechts Jan Willem Koops op saxofoon.
The West Boys met tweede van rechts Jan Willem Koops.
Een onbekende band met in het midden Baarnaar Jan Willem Koops.
Als iemand ons meer kan vertellen over deze bands, dan houden we ons natuurlijk aanbevolen!

Update 1-6-2016:
Onderstaand bericht ontvingen we van dhr. G.W. van Schoonhorst:

Graag wil ik u meedelen wie de andere bandleden op de foto van The Westboys zijn, omdat ik daar zelf als accordeonist vanaf de oprichting in heb mee gespeeld.
The westboys zijn voortgekomen uit de buurtvereniging West uit Soest omgeving Klaarwaterweg in 1953.
De andere bandleden op de foto zijn: saxofoon Jan Koops, drums Ries Westerveld, piano Ton Rasch,accordeon Wim van Schoonhorst. De naam van de bassist is mij helaas ontschoten.
De laatste keer dat ik met deze band heb meegespeeld was op een toneeluitvoering De Jantjes van Ons Genoegen met ceremoniemeester Jaap van Es in Baarn.
Gr W.C van Schoonhorst
Inmiddels 81 jaar oud.


Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op  Facebook en Twitter