vrijdag 15 februari 2013

Crowdsourcing op Groenegraf.nl

Crowdsourcing: samen weten en kunnen we meer!
Ik hoor u denken: beginnen ze nu bij Groenegraf.nl ook al met die Engelse ingewikkelde termen te smijten? Nou dat valt wel mee hoor. Crowdsourcing is niet zo ingewikkeld. Het betekent dat iedereen met een internetverbinding ons vanuit de luie stoel kan helpen. Ik zal u uitleggen hoe:

Een paar weken geleden kreeg ik van dhr. W. van de Veen uit Bunschoten een enorme hoeveeldheid foto's van grafmonumenten aangeboden. De foto's zijn gemaakt op begraafplaats Memento Mori in Bunschoten. Bijna 700 foto's van grafmonumenten waar ruim 1100 namen op vermeld staan. Die gegevens die op die monumenten staan willen we natuurlijk graag in onze database hebben. En dat is ontzettend veel werk. Als ik dat in mijn spaarzame vrije uurtjes moet doen duurt dat minstens een jaar en die tijd kan ik niet besteden aan andere werkzaamheden aan de site.

Via onze website kunt u echter helpen. Via de link 'Samenwerken' op onze site wordt u een willekeurig grafmonument getoond, met daarnaast een invul-tabel. Mijn verzoek aan u: lees wat er op het getoonde grafmonument vermeld staat, en type die gegevens in de tabel. Dat is alles.
Als iedereen die dit leest een paar grafmonumenten doet, is het werk zo geklaard.

Als u dat nog niet genoeg vindt, kunt u ook nog verder helpen. In de tabel naast de foto kunt u nog meer gegevens invullen, bijvoorbeeld wie de ouders van de overledene waren, wat voor beroep hij of zij had, wat geboorte- en overlijdensplaats waren. Meestal staan die gegevens niet op het monument vermeld, maar misschien kunt u die gegevens op een andere wijze vergaren.
Vul alleen in wat u zeker weet. Zolang niet alle gegevens ingevuld zijn wordt het monument weer aan een volgende persoon getoond die dan ook weer aanvullende gegevens kan invullen.

Nieuwsgierig geworden? Probeer het gewoon eens. Klik hier om een monument te bekijken en te verwerken.

Alvast bedankt.


Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op  Facebook en Twitter