maandag 26 november 2012

Ada Johan Henri van de Poll, fotograaf

Ada Johan Henri van de Poll
(1914-1980)
Een tijdje geleden werd ik benaderd door dhr. P.H. van de Poll uit Hoogland. Hij stuurde me een groot aantal prachtige foto's van Baarn. De foto's zijn vlak na de Tweede Wereldoorlog gemaakt. Dhr. Van de Poll schreef me dat de foto's gemaakt zijn door zijn vader, fotograaf A.J.H. van de Poll. Bij het lezen van die naam ging bij mij geen belletje rinkelen, maar toen ik de naam in de zoekmachine van Google ingaf stuitte ik op vele foto's van zijn hand. In diverse beeldbanken is beeldmateriaal van zijn hand te vinden.

Nieuwsgierig geworden door de grote hoeveelheid prachtige foto's van Baarn, maakte ik een afspraak met dhr. Van de Poll jr. in Hoogland. Hij vertelde mij meer over zijn vader.

Ada Johan Henri (Aad) van de Poll is geboren op 30 juli 1914 in Apeldoorn als zoon van notaris Johan Hendrik van de Poll en Ada Gerardina Adriana Hendrika van Blommestein. Hij trouwde met de Baarnse Anna Voskuijl, dochter van Johan Christiaan Voskuijl en Aagje Schoonbergen. Mogelijk heeft u in dit blog over deze Jo Voskuijl laatst een artikel over 'De Goedkoope Winkel, 1001 artikelen' gelezen.

Leestraat 1b (later nummer 7), de woning van
A.J.H. van de Poll, gezien vanaf de Stationsweg.
De woning is nog steeds te vinden aan de Leestraat.
Fotograaf Aad van de Poll woonde aan de Leestraat op nummer 1b. Later is die woning omgenummerd en kreeg het huisnummer 7. Hij was een freelance-fotograaf en een geboren levensgenieter die alleen en zelfstandig en onafhankelijk wilde zijn. Hij legde zich toe op het fotograferen van toeristisch Nederland en heeft op de fiets, brommer en later de scooter opnamen gemaakt door heel Nederland. Molens, kastelen, folklore en alles wat Nederland uniek maakt had zijn aandacht. Zijn foto's werden veel gebruikt door NS, ANWB, KRO en verschillende boekwerkjes en kalenders met Nederland als thema.

Een 'fantoop' van de hand van A.J.H. van de Poll
Zijn laatste levensjaren hield hij zich bezig met wat hij noemde 'het schilderen met licht'. Hij noemde dat 'Fantopen'. Hij kon moeilijk rondkomen van zijn fotografie en vele kunstenaars, zoals schilder Jaap de Ruig, kapper Herman Egtberts met zijn glasmozaïeken en schilder Wim Wijnman uit Soest behoorden tot zijn kennissenkring. Ook zijn zwager en schoonzus, Jeroen Voskuijl en Els Eimers, schilderden evenals zijn stiefvader en halfbroer Philip en Erik Bauknecht. Van de Poll werd hierdoor ook geïnspireerd om kunstwerken te gaan maken. Hij legde zich toe op het creëren van 'Fantopen", een zeer aparte vorm van fotografie. Dat is waar hij zich zijn laatste levensjaren op toelegde, maar hij is hierin nooit doorgebroken en heeft daar nooit bekendheid mee gekregen.

Een voorproefje van één van de mooie foto's van A.J.H. van de Poll.
Marktdag op de Brink in Baarn
Ada Johan Henri van de Poll overleed op 8 mei 1980 op de leeftijd van 65 jaar. Zoon P.H. van de Poll heeft  een grote collectie negatieven van zijn vader. De foto's die te maken hebben met Baarn heeft hij mij toegestuurd om te gebruiken op onze site. De komende tijd zal ik regelmatig foto's van Van de Poll plaatsen.  Vele foto's zijn heel erg bijzonder, zo kan ik u verzekeren.



















Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter.