zondag 21 oktober 2012

Katholieke zwarte pieten?

We staan aan de vooravond van Sinterklaas. Nog maar een paar weekjes en dan is hij er weer. Dat deed me denken aan onderstaande foto die ik een paar jaar geleden mocht scannen. De foto is afkomstig van de familie Schouten uit de Hoofdstraat.


Op deze foto staan vrijwel zeker Baarnse kinderen. Aan het vaandel te zien deden ze mee aan een katholieke optocht. De kinderen zijn allen zwart geschminkt. Zijn ze verkleed als zwarte piet, of bestaat er een katholiek feest waarbij kinderen zich zwart schminken? Ik ben zelf niet katholiek, dus ik weet het niet. Aan de kleding van de juffrouw links te zien is de foto in de jaren twintig of dertig van de vorige eeuw genomen. Het identificeren van de kinderen zal moeilijk zijn, maar misschien herkent iemand de dame?


Ook bovenstaande foto is afkomstig uit een album van de familie Schouten uit de Hoofdstraat. Dit betreft zeker het St. Nicolaasfeest. Sinterklaas en zijn zwarte knecht zitten vooraan. Blijkbaar was Pieterbaas bang om schmink in zijn ogen te krijgen want rond zijn ogen is hij nog wit. Het lijkt erop dat de foto in een uitspanning is genomen. Ik ben benieuwd of iemand weet wanneer en waar deze foto genomen is en of er nog personen herkend worden. Ik vermoed dat het ook hier gaat om personen van het katholieke gezindte.

Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter.