zaterdag 7 april 2012

De Riko Fuchs van Ries Kooij

Als u abonnee bent van de Baarnsche Courant, dan heeft u ongetwijfeld deze week het leuke berichtje op de voorpagina gelezen over een uitvinding van Ries Kooij: De Riko Fuchs.  In de Baarnsche Courant wordt door Boyd Kooij een oproep gedaan voor meer informatie over de Riko Fuch, en wij willen graag daarbij behulpzaam zijn. Wellicht dat onze bezoekers iets meer kunnen vertellen over deze bijzondere uitvinding van Ries Kooij.

De liefde voor bromfietsen en motoren zat er bij Ries al
vroeg in. Hier ziet hij op een motorfiets voor de fietshandel
van zijn vader in de Dijkweg. Achterop broer Bart en
achteraan moeder Johanna de Ruiter
Een echte Baarnaar kent hem natuurlijk: Ries Kooij, of volledig: Marinus Kooij. Ries Kooij werd in 1916 geboren als zoon van Peter Kooij en Johanna de Ruiter. In de jaren veertig van de vorige eeuw trouwde hij met Johanna van den Broek (1919-1999) uit Soest. Bij het horen van de naam Kooij zullen vele Baarnaars gelijk denken aan het garagebedrijf aan de Eemnesserweg op de hoek met de Nieuwstraat. Dat was inderdaad van Ries en naast dat garagebedrijf dreef hij tevens een taxibedrijf en ambulanceservice. Nee, Ries Kooij zat niet stil. Het bedrijf had Ries overgenomen van zijn vader Peet Kooij die in eerste instantie fietsenmaker was aan de Dijkweg in Baarn. Later begon Peet een taxibedrijf en verhuurde auto's.
De Riko Fuchs van Ries Kooij
Zoon Ries had al vroeg een passie voor bromfietsen en motoren. Hij hielp zijn vader in de fietsenmakerij en nam het taxibedrijf van zijn vader over. Ondanks dat de fietsenhandel van zijn vader niet werd voortgezet behield Ries zijn interesse voor fietsen en motoren. Ries ontwikkelde in de beginjaren vijftig van de vorige eeuw een fiets met hulpmotor. Hij noemde zijn creatie de Riko Fuchs. Riko, natuurlijk een afkorting van zijn naam: RIes KOoij en Fuchs, naar het hulpmotortje dat hij gebruikte om de fiets aan te drijven. De constructie van de Riko Fuchs was uniek. Het 38cc motorblokje was voor de trapas opgehangen. Voor deze constuctie werd aan Ries octrooi verleend. De frames voor deze gemotoriseerde fietsen werden bij vader Peet in de Dijkweg zwartgemoffeld. Iemand in de Schoolstraat leverde de tanks. Vader Peet trok de biezen op de tanks strak. Een heel precieze klus. Op de constructie werd wereldpatent verleend, hoewel de papieren daarvoor niet meer zijn te vinden.

De gepatenteerde kettingconstructie
Ries was trots op zijn creatie. Op het dak van de auto van Harry Stor werd de Riko Fuchs voor het RAI-gebouw in Amsterdam geshowd. Voor 495 gulden werd de fiets aan de man gebracht, maar een groot succes is het niet geworden. Er zijn er hoogstwaarschijnlijk maar een paar verkocht.

Boyd Kooij, zoon van Ries, wil heel graag meer te weten komen over deze uitvinding van zijn vader. Voor zover bekend bestaan er van deze fiets nog twe exemplaren. Het ene is in bezit een heer Jan Maat en twee weken geleden belde er nog iemand naar Boyd die de gemotoriseerde fiets bezit. Boyd is benieuwd of er nog meer exemplaren in omloop zijn. En natuurlijk wil hij weten wie er meer kan vertellen over de ontwikkeling en productie van deze fiets. Waren er nog andere middenstanders bij betrokken? Als u meer kunt vertellen over deze bijzonder fiets met hulpmotor, kunt u Boyd Kooij bellen: 06-55550410. Natuurlijk zijn wij ook benieuwd naar meer informatie, dus laat u het ons ook even weten??

Hier vindt u nog een artikel uit het tijdschrijft "Bromfiets", waarin aandacht besteed wordt aan de Riko Fuchs.


Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen